BYDLENÍ K-PAX (chráněné bydlení)
POSLÁNÍ
Posláním služby je podporovat lidi s duševním onemocněním, kteří chtějí nabývat anebo upevňovat dovednosti potřebné pro získání a udržení si dlouhodobého bydlení v běžné společnosti. Tato podpora probíhá prostřednictvím intenzivní, individuální, časově ohraničené spolupráce v bezpečném prostředí.


CÍLE BYDLENÍ K-PAX
Zaměřené na klienta
- podporovat u klientů zvyšování a udržení dovedností potřebných k samostatnému bydlení (např. obvyklé stravovací návyky, zvládnutí péče o domácnost, finanční hospodaření – pravidelné splácení dluhů, rozpočet na měsíc)
- připravit klienty služby na samostatné fungování v běžném životě (práce, vztahy, sociální kontakty, volný čas, vyřizování běžných věcí na úřadě)
- podporovat klienty při hledání následného samostatného bydlení – minimálně 2 klienti mají podanou žádost o byt v místě svého bydliště, minimálně 3 klienti po odchodu ze služby jdou do samostatného bydlení
- podporovat klienty v zotavení podle přístupu CARe
Ideální výstup služby: klient má samostatné bydlení nebo se stává plnohodnotným členem domácnosti.
Samostatným bydlením je myšleno takové bydlení, v němž je klient tím, kdo rozhoduje nebo spolurozhoduje o tom, jak je domácnost vedena a nese za ní odpovědnost.
Zaměřené na službu
- zapojit službu do regionálního systému péče o osoby s duševním onemocněním (služba je v komunitních plánech sociálních služeb na zájmovém území)
- být aktivní ve spolupráci s dalšími subjekty v péči – navázaná spolupráce s dalšími sociálními službami, zdravotními službami, sociálními odbory obcí, lékaři, atd.
- služba zaznamenaná v komunitním plánu sociálních služeb na zájmovém území bude realizována
- sjednotit pohled na způsob poskytování služby chráněného bydlení na území regionu
- naplňovat kapacitu služby na 100 %
Zaměřené na společnost
- aktivně se zapojit do reformy péče o osoby s duševním onemocněním (aktivní účast na konferencích a pracovních setkáních)
- ovlivňovat postoje veřejnosti vůči osobám s duševním onemocněním prostřednictvím akcí pro veřejnost (Týdny pro duševní zdraví)
- aktivně se účastnit v pracovních skupinách komunitního plánování měst a obcí v regionu
CÍLOVÁ SKUPINA (okruh osob, kterým je služba určena)
Služba je určena osobám, které potřebují pomoc a podporu v oblasti bydlení zejména proto, že v důsledku své nemoci nemají dostatečné kompetence. Služba má vést k získávání dovedností, které jsou k samostatnému bydlení potřebné.
Je určena primárně pro osoby s duševním onemocněním (zejména schizofrenie, afektivní poruchy), které jsou starší 18 let a trvale žijí nebo pracují na území Jihočeského kraje. Jestliže není naplněna kapacita služby a není evidován žádný zájemce o službu z Jihočeského kraje, může tuto službu využít i zájemce z jiné části ČR.
Tato služba není určena lidem, kteří chtějí pouze bydlet.


PODMÍNKY PRO POSKYTNUTÍ SLUŽBY
- zájemce patří do cílové skupiny
- zájemce má podanou kompletně vyplněnou Žádost o poskytnutí sociální služby
- zájemce absolvuje osobní schůzku a rozhovor se zástupcem služby
- písemné uzavřená Smlouva o poskytnutí služby
- služba má volnou kapacitu
ZÁKLADNÍ ČINNOSTI CHRÁNĚNÉHO BYDLENÍ PODLE ZÁKONA
- poskytnutí stravy nebo pomoc při zajištění stravy
- poskytnutí ubytování
- pomoc při zajištění chodu domácnosti
- pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu
- výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti
- zprostředkování kontaktu se společenským prostředím
- sociálně terapeutické činnosti
- pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí
DOSTUPNOST SLUŽBY BĚHEM DNE
Ubytování – nepřetržitě
Ostatní základní činnosti podle zákona jsou poskytovány osobně od 7:30 do 17:30 hodin (v návaznosti na individuální potřeby klientů), v ostatní době je držena pracovní pohotovost (dle zákoníku práce).
MÍSTO POSKYTOVÁNÍ SLUŽBY
Služba je poskytovaná na více adresách v Českých Budějovicích v bytech v běžné zástavbě:
Lokalita Žerotínova:
prvním nadzemním podlaží je kancelář (zázemí pracovníků), sociální zařízení a dva samostatné pokoje. V druhém nadzemním podlaží jsou tři samostatné pokoje. V suterénu se nachází kuchyň, prádelna, sušárna, skladová místnost a sociální zařízení. Celková výměra podlahové plochy je cca 150 m2. Objekt je umístěný na pozemku/zahradě. Budova není bezbariérová.
Lokalita Husova:
- 2 garsoniéry: První s kapacitou 1 lůžko ve druhém nadzemním podlaží, druhá s kapacitou 2 lůžka v prvním nadzemním podlaží. Budova není bezbariérová.
- 2 byty 2+1, každý s kapacitou 2 lůžka, jeden v přízemí a jeden ve třetím nadzemním podlaží. Budova není bezbariérová.
Lokalita Pekárenská:
- 1 garsoniéra s kapacitou 1 lůžko v prvním nadzemním podlaží. Budova je bezbariérová.
Lokalita Dlouhá:
- Byt 4+1 s kapacitou 2 lůžka ve čtvrtém patře. Budova je bezbariérová.
Zázemí pracovníků:
Na adrese Branišovská 15/4, České Budějovice.
KAPACITA SLUŽBY
Prostorová kapacita je daná počtem míst v objektech, kde je realizována služba. Celková kapacita je 15 míst z toho 13 míst v jednolůžkových pokojích a 2 místa v pokoji dvoulůžkovém.
Kapacita týmu – Kapacita jednoho pracovníka jakožto klíčového pracovníka je 3-4 klienti na celý úvazek. Vedoucí služby má jako klíčový pracovník maximálně 2 klienty na celý úvazek. Zájemci a žadatelé se přerozdělují v týmu dle volné kapacity pracovníka. Roli mohou hrát určité zkušenosti, schopnosti a dovednosti konkrétní pracovníka.
Vyjednávání se zájemci má na starosti určený pracovník.
Služba je poskytována za úplatu dle aktuálního ceníku.
ZÁSADY POSKYTOVÁNÍ SOCIÁLNÍ SLUŽBY
- Bezpečí, přijetí a porozumění. Jednat otevřeně, čitelně a srozumitelně. Rozumět nemoci klienta a chápat její projevy.
- Diskrétnost a důvěra. Dodržovat sliby dané klientovi, sjednané dohody a citlivě nakládat s důvěrnými informacemi získanými od klienta.
- Partnerský přístup. Neprosazovat svoje představy nad zájmy klienta, respektovat klienta jako experta na svůj život s ohledem na pravidla služby a běžná pravidla spolubydlení.
- Respektování jedinečnosti a důstojnosti klienta. Respektovat klienta jako člověka a totéž očekávat od něj, přijímat klienta takového jaký je, uvědomovat si jeho silné i slabé stránky, možnosti a omezení.
- Individuální a profesionální přístup. Reagovat kreativně a flexibilně na potřeby klienta, znát hranice své i hranice služby.
- Poskytovat službu takovým způsobem, aby nevedla k závislosti na službě, ale k co největší soběstačnosti a adaptabilitě v přirozeném prostředí.
- Respekt k zájmům klienta. Jednat v zájmu klienta, a domlouvat se s ním na formě a postupu spolupráce.
- Dobrovolnost. Klient využívá službu dobrovolně, na základě vlastního rozhodnutí a v rozsahu, který potřebuje.
JEDNÁNÍ SE ZÁJEMCEM O SLUŽBU
Jednání se zájemcem o službu vede pracovník týmu, který je odpovědný za to, aby zájemce měl veškeré informace o službě a mohl se rozhodnout, zda ji bude využívat.
Pracovník podá zájemci obecné informace o poskytovaných službách (např. Informační brožuru, Žádost, vzor Smlouvy, Pravidla BYDLENÍ K-PAX, Ceník, Dojednání a v případě zájmu pomůže pracovník zájemci vyplnit Žádost. Dále mu sdělí, jak má v případě vážného zájmu dál postupovat.
Kritéria pro výběr:
- Kapacita služby
- Trvalý pobyt či pracovní zařazení v Jihočeském kraji
- Datum rozhodnutí o zařazení žádosti (Datum převzetí žádosti, je-li rozhodováno ve stejný den o více žádostech)
- Sociální anamnéza + mapování smyslu, očekávání, atd. -> Cíle žadatele se shodují s nabízenými možnostmi služby
SMLOUVA O POSKYTNUTÍ SOCIÁLNÍ SLUŽBY
Služba je poskytovaná na základě uzavřené písemné Smlouvy o poskytnutí sociální služby. Postup uzavírání smlouvy a další informace najdete na tomto odkazu.
- Aktuální ceník, žádost o chráněné bydlení a vzor smlouvy najdete na tomto odkazu.
PLÁNOVÁNÍ PRŮBĚHU SOCIÁLNÍ SLUŽBY
Průběh poskytování sociální služby je plánován individuálně s ohledem na osobní cíle, zjištěné potřeby a aktuální schopnosti a dovednosti klienta.
ZPŮSOB A DŮVODY UKONČENÍ SMLOUVY
Poskytovatel může vypovědět smlouvu ze závažných provozních důvodů (z finančních nebo personálních důvodů může dojít k ukončení poskytování sociální služby), dále při opakovaném a závažném porušování pravidel vyplývajících ze Smlouvy o poskytnutí sociální služby a ze strany klienta. Ze strany poskytovatele je Smlouva ukončena vždy písemně. Klient může vypovědět Smlouvu kdykoliv s výpovědní lhůtou jeden měsíc.
STÍŽNOSTI NA PRŮBĚH POSKYTOVÁNÍ SOCIÁLNÍ SLUŽBY
Klient je při nástupu do služby informován o možnosti a způsobu, jak podávat stížnosti, náměty i připomínky. Pracovníci citlivě reagují na zpětnou vazbu od klientů a aktivně se doptávají, zda jí mají případně vnímat jako námět nebo stížnost.
Pracovníci denně kontrolují schránku na stížnosti, náměty a připomínky, která je na viditelném místě v každém objektu služby.
Každá Stížnost je evidována a je prošetřena její oprávněnost. Následně je klient seznámen s výsledkem tohoto šetření.
V případě anonymní stížnosti vyvěsí pověřený pracovník odpověď na viditelné místo v prostorách služby.
Stížnost na kvalitu a způsob poskytovaných služeb, prostory zařízení nebo na jiné záležitosti týkající se poskytovaných služeb vyřizuje odborný ředitel.
Stížnost na kvalitu práce pracovníků vyřizuje primárně vedoucí dané služby, popřípadě odborný ředitel organizace.
Stížnost na kvalitu práce vedoucího služby vyřizuje odborný ředitel organizace.
Stížnost na odborného ředitele organizace vyřizuje Správní rada z. ú. FOKUS České Budějovice.
Tato služba je v roce 2025 financována z Jihočeského kraje, z dotace Statutárního města České Budějovice a z dotací dalších měst.
Dotace Jihočeského kraje v roce 2025:
- 4 406 tis. Kč účelová dotace
- 300 tis. Kč programová dotace