Podpořte nás

Děti a mladiství

.

Komunitní tým – podpora duševního zdraví dětí a mladistvých 

Podporujeme děti a mladistvé od 6 let věku, kteří mají obtíže v oblasti duševního zdraví či jsou ohroženi zhoršením duševního zdraví. Pracovníci týmu působí na území obcí s rozšířenou působností ORP České Budějovice, ORP Český Krumlov, ORP Kaplice, ORP Trhové Sviny, ORP Týn nad Vltavou.

Cílová skupina děti od 6 let je v platnosti od 1. 10. 2025.

Podpora je zaměřena na zajištění akutní i následné péče, která povede ke zmírnění duševní nepohody.

Cílem je podpora dětí a rodičů, žáků a učitelů na cestě za pozitivní změnou a spokojeností v oblasti duševního zdraví, vzdělávání a well-beingu.

Poskytovaná podpora je dobrovolná a bezplatná. 

S čím se na nás obrací mladiství:

  • Nezapadají do školního kolektivu, cítí se osaměle
  • Trápí je myšlenky na sebevraždu, sebepoškozují se, mají obavy z druhých lidí (frekventovaná místa apod.)
  • Nemají (skoro) žádné kamarády, nemají se komu svěřit
  • Zažívají panické ataky, úzkosti, mají obtíže se svými náladami, spánkem, stravováním
  • Mají psychiatrickou diagnózu a neví, co dál se svým životem (např. diagnózu schizofrenie, poruchy nálad, bipolární poruchy, hraniční poruchu osobnosti, porucha příjmu potravy atd.)
  • Neví, jakou odbornou pomoc vyhledat a jakým způsobem
  • Nachází se v domácnosti, kde jsou problémy (finance, rozvod, křik…) a neví, co s tím
  • Zažili nepříjemné události, které mají negativní vliv na jejich duševní pohodu
  • Zažívají šikanu, tráví mnoho času na mobilu, trápí je přijímačky, mají potíže v partnerských i jiných vztazích, mají obtíže ve vztahu sami k sobě, inklinují k užívání omamných látek
  • Je jim dlouhodobě duševně špatně a neví, na koho se obrátit a co s tím
  • Nebo na nás dostali doporučení např. od rodičů, učitelů, psychologů apod.

Co jim můžeme poskytnout:

  • Možnost vyjednat si podpůrné opatření ve škole (tzn. vysvětlit učitelům, jak reagovat, pokud člověku není dobře; mít delší čas na vyplňování testů, získat možnost mít u sebe při vyučování antistresové pomůcky, mít možnost odejít na chvíli z vyučování nebo vytvoření individuálního plánu podle možností dítěte a školy)
  • Nácvik relaxačních a dechových cvičení
  • Tipy, jak mluvit s lidmi o tom, že jim není dobře (s rodiči, učiteli, odborníky apod.)
  • Nácviky toho, co je pro mladistvé náročné, třeba jízda v hromadné dopravě, nákupy
  • S člověkem hledáme možnosti, jak může mít kvalitnější spánek
  • Vzdělávání v oblasti toho, co je trápí z hlediska duševního zdraví
  • Individuální hledání technik pro zvládání stresu podle toho, co kdo potřebuje (podpora v tom, jak si najít kamarády, objevit zajímavé koníčky, posilovat to, co jim osobně pomáhá v životě)
  • Pracovníci mají mlčenlivost a nabízí mladistvým možnost se svěřit se svými problémy
  • Někdy je důležité se jen tak s někým pravidelně vidět a mluvit o sobě a o tom, co se mi děje
  • Pomoc s hledáním dalších podpůrných služeb z oblasti duševního zdraví, ale i z dalších oblastí, např. pro oběti trestných činů, finance, doučování, koníčky

S čím se na nás obrací mladší děti (ve věku 6+) nebo jejich rodiče

  • Rodiče nepoznávají své dítě, ví, že se něco děje v oblasti duševního zdraví, chtějí mu pomoci a neví jak
  • Rodiče neví, jak s dítětem o problémech mluvit
  • Nevyznají se v možnostech odborné péče (psycholog/ psychiatr, psychoterapeut/ terapeut, sociální pracovník a další – kdo co vlastně dělá a s čím nám může pomoci?)
  • Všimli si, že se jejich dítě sebepoškozuje
  • Jejich dítě se pokusilo o sebevraždu
  • Jejich dítě je náladové, má velké propady ve školním prospěchu a mají o něj strach, neví, co se děje
  • Dítě má potíže s docházkou do školy, bývá mu často špatně nebo má strach ze školy
  • Dítě má panické ataky, úzkostné stavy, depresivní nálady, poruchy příjmu potravy, potíže se spánkem
  • Jejich dítě dostalo psychiatrickou diagnózu a oni neví, co a jak dál
  • Děti se někdy ptají, jestli nám mohou sdělovat informace bez vědomí rodičů (co nám mohou říct, aby to rodiče nevěděli)
  • Hledají možnosti, jak zapojit dítě mezi vrstevníky – aby mělo kamarády a kontakty s dalšími dětmi
  • Jejich dítě má poruchu autistického spektra – ale těm neumíme bohužel pomoci, pomáháme jim s vyhledáním jiných služeb

Co jim můžeme nabídnout:

  • Podporu při vzdělávání (např. pomoc s vyjednáním individuálního vzdělávacího plánu studenta apod.)
  • Individuální psychosociální podporu a provázení nelehkým životním obdobím – setkávání se s klienty formou individuálních schůzek dle potřeb dítěte/mladistvého (pomoc klientům orientovat se ve své životní situaci)
  • Podporu rodinného systému
  • Podporu ve vrstevnických vztazích
  • Skupinu pro mladistvé (nejedná se o terapeutickou skupinu, ale o sociálně-aktivizační podpůrnou skupinu)
  • Možnost si o svém životě v klidu promluvit v bezpečí s někým, kdo je vázán mlčenlivostí i vůči rodičům
  • Doprovody
  • Spolupráci s odborníky v oblasti duševního zdraví, podpora při vyhledávání další odborné pomoci
  • Podporu po návratu z nemocničních zařízení do běžného života

S čím se na nás obracejí učitelé a sociální pracovníci
nebo úředníci

  • Jaké jsou možnosti našich služeb, kde působíme, jestli pracujeme i s rodiči dětí, jestli jsou naše služby zdarma atd.
  • Jak nás mohou rodiče kontaktovat
  • Jestli můžeme pracovat s dítětem i bez vědomí rodiče
  • Učitelé si často všimnou žáka, který má obtíže v oblasti duševního zdraví a neví, co a jak dál
  • Neví, jaké jsou další služby a jaká je případně jejich oznamovací povinnost
  • Často chtějí přímou podporu pro nějakého žáka

.

.

Přispějte

Věnujte finanční či hmotný dar na podporu služeb pro lidi s duševním onemocněním

Chci teď darovat