Děti a mladiství
.
Komunitní tým – podpora duševního zdraví dětí a mladistvých
Podporujeme děti a mladistvé od 6 let věku, kteří mají obtíže v oblasti duševního zdraví či jsou ohroženi zhoršením duševního zdraví. Pracovníci týmu působí na území obcí s rozšířenou působností ORP České Budějovice, ORP Český Krumlov, ORP Kaplice, ORP Trhové Sviny, ORP Týn nad Vltavou.
Cílová skupina děti od 6 let je v platnosti od 1. 10. 2025.
Podpora je zaměřena na zajištění akutní i následné péče, která povede ke zmírnění duševní nepohody.
Cílem je podpora dětí a rodičů, žáků a učitelů na cestě za pozitivní změnou a spokojeností v oblasti duševního zdraví, vzdělávání a well-beingu.
Poskytovaná podpora je dobrovolná a bezplatná.

S čím se na nás obrací mladiství:
- Nezapadají do školního kolektivu, cítí se osaměle
- Trápí je myšlenky na sebevraždu, sebepoškozují se, mají obavy z druhých lidí (frekventovaná místa apod.)
- Nemají (skoro) žádné kamarády, nemají se komu svěřit
- Zažívají panické ataky, úzkosti, mají obtíže se svými náladami, spánkem, stravováním
- Mají psychiatrickou diagnózu a neví, co dál se svým životem (např. diagnózu schizofrenie, poruchy nálad, bipolární poruchy, hraniční poruchu osobnosti, porucha příjmu potravy atd.)
- Neví, jakou odbornou pomoc vyhledat a jakým způsobem
- Nachází se v domácnosti, kde jsou problémy (finance, rozvod, křik…) a neví, co s tím
- Zažili nepříjemné události, které mají negativní vliv na jejich duševní pohodu
- Zažívají šikanu, tráví mnoho času na mobilu, trápí je přijímačky, mají potíže v partnerských i jiných vztazích, mají obtíže ve vztahu sami k sobě, inklinují k užívání omamných látek
- Je jim dlouhodobě duševně špatně a neví, na koho se obrátit a co s tím
- Nebo na nás dostali doporučení např. od rodičů, učitelů, psychologů apod.
Co jim můžeme poskytnout:
- Možnost vyjednat si podpůrné opatření ve škole (tzn. vysvětlit učitelům, jak reagovat, pokud člověku není dobře; mít delší čas na vyplňování testů, získat možnost mít u sebe při vyučování antistresové pomůcky, mít možnost odejít na chvíli z vyučování nebo vytvoření individuálního plánu podle možností dítěte a školy)
- Nácvik relaxačních a dechových cvičení
- Tipy, jak mluvit s lidmi o tom, že jim není dobře (s rodiči, učiteli, odborníky apod.)
- Nácviky toho, co je pro mladistvé náročné, třeba jízda v hromadné dopravě, nákupy
- S člověkem hledáme možnosti, jak může mít kvalitnější spánek
- Vzdělávání v oblasti toho, co je trápí z hlediska duševního zdraví
- Individuální hledání technik pro zvládání stresu podle toho, co kdo potřebuje (podpora v tom, jak si najít kamarády, objevit zajímavé koníčky, posilovat to, co jim osobně pomáhá v životě)
- Pracovníci mají mlčenlivost a nabízí mladistvým možnost se svěřit se svými problémy
- Někdy je důležité se jen tak s někým pravidelně vidět a mluvit o sobě a o tom, co se mi děje
- Pomoc s hledáním dalších podpůrných služeb z oblasti duševního zdraví, ale i z dalších oblastí, např. pro oběti trestných činů, finance, doučování, koníčky
S čím se na nás obrací mladší děti (ve věku 6+) nebo jejich rodiče
- Rodiče nepoznávají své dítě, ví, že se něco děje v oblasti duševního zdraví, chtějí mu pomoci a neví jak
- Rodiče neví, jak s dítětem o problémech mluvit
- Nevyznají se v možnostech odborné péče (psycholog/ psychiatr, psychoterapeut/ terapeut, sociální pracovník a další – kdo co vlastně dělá a s čím nám může pomoci?)
- Všimli si, že se jejich dítě sebepoškozuje
- Jejich dítě se pokusilo o sebevraždu
- Jejich dítě je náladové, má velké propady ve školním prospěchu a mají o něj strach, neví, co se děje
- Dítě má potíže s docházkou do školy, bývá mu často špatně nebo má strach ze školy
- Dítě má panické ataky, úzkostné stavy, depresivní nálady, poruchy příjmu potravy, potíže se spánkem
- Jejich dítě dostalo psychiatrickou diagnózu a oni neví, co a jak dál
- Děti se někdy ptají, jestli nám mohou sdělovat informace bez vědomí rodičů (co nám mohou říct, aby to rodiče nevěděli)
- Hledají možnosti, jak zapojit dítě mezi vrstevníky – aby mělo kamarády a kontakty s dalšími dětmi
- Jejich dítě má poruchu autistického spektra – ale těm neumíme bohužel pomoci, pomáháme jim s vyhledáním jiných služeb
Co jim můžeme nabídnout:
- Podporu při vzdělávání (např. pomoc s vyjednáním individuálního vzdělávacího plánu studenta apod.)
- Individuální psychosociální podporu a provázení nelehkým životním obdobím – setkávání se s klienty formou individuálních schůzek dle potřeb dítěte/mladistvého (pomoc klientům orientovat se ve své životní situaci)
- Podporu rodinného systému
- Podporu ve vrstevnických vztazích
- Skupinu pro mladistvé (nejedná se o terapeutickou skupinu, ale o sociálně-aktivizační podpůrnou skupinu)
- Možnost si o svém životě v klidu promluvit v bezpečí s někým, kdo je vázán mlčenlivostí i vůči rodičům
- Doprovody
- Spolupráci s odborníky v oblasti duševního zdraví, podpora při vyhledávání další odborné pomoci
- Podporu po návratu z nemocničních zařízení do běžného života
S čím se na nás obracejí učitelé a sociální pracovníci
nebo úředníci
- Jaké jsou možnosti našich služeb, kde působíme, jestli pracujeme i s rodiči dětí, jestli jsou naše služby zdarma atd.
- Jak nás mohou rodiče kontaktovat
- Jestli můžeme pracovat s dítětem i bez vědomí rodiče
- Učitelé si často všimnou žáka, který má obtíže v oblasti duševního zdraví a neví, co a jak dál
- Neví, jaké jsou další služby a jaká je případně jejich oznamovací povinnost
- Často chtějí přímou podporu pro nějakého žáka
.
.